Het belang van kleur voor uw merk
Het gebruiken van kleur is essentieel voor de uitstraling van uw merk. Kleur geeft immers een bepaalde waarde of gevoel bij mensen. Bedenk zelf maar eens hoe een kleurrijke kamer t.o.v. een zwarte kamer wordt ervaren. Het is dan ook van belang voor uw merkidentiteit om over kleur na te denken. De klanten moeten uw merk kunnen herkennen aan de visuele kenmerken in uw communicatie (b.v. logo, briefpapier, visitekaartjes, online uitingen, brochures etc). Onderzoek wees uit dat bij het koopgedrag van de consument het visuele aspect wel voor 93% bepalend kan zijn voor de aankoop. Eveneens verhoogt kleurgebruik de naamsbekendheid met wel 80%. bedraagt. Bedrijven moeten kleuren niet alleen op basis van gevoel kiezen, maar ook op basis van welk doel zij voor ogen hebben. Alleen opvallen is vaak niet voldoende.
"Aandacht is namelijk anders dan een daadwerkelijk aankoop!"
Welke associaties bij welke kleur?
Iedere persoon heeft andere gevoelens en associaties bij een specifieke kleur. Door onderzoeken kan men wel spreken over globale associaties bij kleuren. Ook is er een duidelijk verschil te zien in de warme kleuren (rood, geel en oranje) en koude kleuren (blauw, groen en paars). Warme kleuren roepen op tot actie, terwijl koude kleuren meer zekerheid geven. Dit wil echter niet zeggen dat een warme kleur per definitie betere verkoopcijfers genereert omdat de doelgroep “actiever" zou zijn. De tegenstelling kan ook zijn om te kiezen voor een koudere blauwe kleur, wat een hogere betrouwbaarheid kan geven. Er komt nogal wat kijken wij de juiste kleurbepaling voor een merk. Zie onderstaande tabel voor de verschillende associaties en voorbeelden bij de kleuren.
Kleur
|
Associatie
|
Voorbeeld(en)
|
Rood
|
Liefde, woede, passie, honger
|
Mc Donalds, Coca Cola
|
Geel
|
Hoop, geluk, energie, optimisme
|
Ikea, UPS, Nikon
|
Blauw
|
Betrouwbaarheid, veiligheid, verantwoordelijkheid
|
Facebook, HP, Oral B
|
Groen
|
Stabiliteit, rust, gezondheid, evenwicht
|
Landrover, Starbucks
|
Oranje
|
Enthousiasme, plezier, speelsheid
|
Fanta, Amazon
|
Paars
|
Wijsheid, luxe, macht, onafhankelijkheid
|
T-Mobile, Yahoo!
|
Bruin
|
Simpel, duurzaamheid
|
Nespresso
|
Zwart
|
Klassiek, prestige, waarde, tijdloos
|
Adidas, WNF, Sony
|
Wit
|
Schoon, puur, steriel
|
Apple
|
Regenboog
|
Diversiteit, groot, vrolijk
|
Google, Microsoft
|

Gebruik uw kleuren consistent
Kleur kan overal op toegepast worden. Maar om uw merk een duidelijke lading te geven, dient de gekozen kleur(en) overal in de communicatie terug komen. Dit heeft betrekking op de huisstijl, kantoorpand, visitekaartjes, relatiegeschenken, etc. Online moeten de kleuren ook veelvuldig terugkomen in de communicatie. Hierbij kan gedacht worden aan de website, blog-artikelen, nieuwsbrieven, e-mail verkeer en sociale media. Door consistent de kleur terug te laten komen, associëren mensen een kleur met een merk. Een bedrijf wat haar kleur(en) consistent gebruikt in zowel de offline als online communicatie is Coolblue.nl. Door het consistente gebruik van de kleur blauw creëert Coolblue.nl een veilige en betrouwbare omgeving. Met de oranje kleur wil het een informele en speelse identiteit overbrengen. Een andere functie van de kleur oranje is de attentie waarde. Op de website is duidelijk te zien welke ‘call-to-actions’ er zijn.

Opvallen met Etiketten
Zoals eerder beschreven zorgt het gebruiken van kleur ervoor dat producten of merken opvallen bij mensen. De visuele aantrekkingskracht is een belangrijke functie van een etiket. Naast de opbouw van het etiket is de kleur en vormgeving essentieel. Het etiket is immers vaak hetgeen wat de klant moet overtuigen van het product. Natuurlijk draagt het product zelf en de eventuele verpakking daar ook aan bij. Altrif Label is continu bezig om zich dagelijks verder te ontwikkelen op het gebied van colour management. De vraag om onderscheidend te zijn met een etiket krijgen wij immers vaak.
Wil je je kleurvaardigheid testen? Doe de test via Color Method Tool