De dingen die je moet weten voor optimalisatie van kleuren op etiketten

Van het beelscherm naar het etiket

Zo, je nieuwe super toffe label is helemaal af en staat print klaar op je beeldscherm. Maar hoe zorg je ervoor dat die mooie kleuren op je beeldscherm net zo mooi worden op het geprinte etiket? Het kan soms voorkomen dat een kleur die je voor ogen hebt niet kan worden geëvenaard als deze wordt geprint. Hoe je dat kunt voorkomen gaan we je nu uitleggen!

Technische uitleg: verschil CMYK & RGB kleuren

Sommige apparaten maken gebruik van een RGB kleurruimte (additieve kleuropbouw) zoals: televisies, camera’s, beeldschermen, beamers of scanners. Daarentegen zijn printers, drukpersen of proefsystemen gebaseerd op een CMYK kleurruimte (subtractieve kleuropbouw). Even kort gezegd: de eerste groep werkt met een kleurruimte gebaseerd op licht en de tweede groep gebaseerd op inkten. Door dit verschil kan een kleur net iets anders uitvallen dan je in gedachte had.

 


Elke kleurruimte heeft zijn eigen bereik in het totale kleurenspectrum, waarin zich een aantal variaties bevinden. Om de input en output gegevens hetzelfde te krijgen zal je de apparaten moeten kalibreren. Door de apparaten vervolgens te koppelen zal de input hetzelfde worden als de output.
 

Kleurgebruik tijdens het ontwerpen van een etiket

De door jou gekozen lay-out en kleurgebruik geeft het etiket een bepaalde emotie mee. In welke categorie je product zich ook bevind van een blikje maïs tot een etiket voor een wasmiddel. Het etiket moet er niet alleen goed uit zien maar de consument moet ook een positief gevoel krijgen bij jouw etiket/product. Kleur speelt hier een grote rol in. Een goed beginpunt bij kleurgebruik is om de hoofdkleur van de hoofdstijl of het logo te gebruiken. Het versterkt je imago door de kleur consequent te blijven gebruiken. Mocht je het kleurenpalet willen uitbreiden kan je via de website van Adobe Color, zien welke kleur je goed kan combineren met de door jou aangegeven kleur. Wat ook voor nieuwe inzichten kan zorgen is het product van jou belangrijkste concurrent eens goed bekijken. Hoe komt het dat het etiket zo opvalt? En van welke kleur(en) en van wat voor soort materiaal maken zij gebruik?

Op deze manier kan je een goed beeld krijgen van wat jij wel en niet wil bereiken met jouw etiket. Naast de standaard kleuren is het mogelijk om een metallicglans gebruiken om er zo uit te springen in bijvoorbeeld het supermarktschap. Maak je gebruik van afbeeldingen op je etiket? Zorg dat het blaadje sla op jou etiket net iets groener wordt dan de werkelijkheid en accentueer het eventueel met wat regendruppeltjes die erop liggen. Zo val jij net even wat meer op dan je buurman in het schap!

 

TIP: Wil je weten welke kleuren goed te combineren zijn met jouw hoofdkleur? Gebruik de kleurenpalet van Adobe Color

 


 

 

Hoe belangrijk de materiaal keuze is voor je kleurgebruik?

Het zou zonde zijn als je zoveel moeite hebt gedaan en het gaat mis in de allerlaatste fase: het materiaalgebruik. Bij het ene materiaal blijft de inkt of toner op het materiaal liggen waardoor de kleuren niet absorberen in het materiaal. Andere soorten materiaal hebben een meer open structuur waardoor deze de inkten gedeeltelijk of volledig absorberen en de waarneming van de kleuren een stuk doffer wordt. Ook de kleur van het materiaal is van belang, deze is nooit exact wit, wat van invloed kan zijn op het eindresultaat. Wij adviseren dan ook om verassingen te voorkomen vooraf te testen of advies in te winnen bij een expert.
 

TRICK: Gebruik je een afbeelding op je etiket? Zorg dat dat blaadje sla iets groener is, die tomaat nog net iets roder en accentueer eventueel met wat regendruppeltjes die erop liggen
 

Na het lezen van deze tips en tricks ben je vast meer op de hoogte waar je nu precies allemaal rekening mee moet houden met betrekking tot kleurgebruik op je etiket. In een ander blog van ons lees je wat de betekenis is van kleuren en welke emoties de kleuren op je etiket kunnen oproepen  bij de consument. 


Op zoek naar advies op maat of direct een offerte aanvragen? Binnen 24u krijg je reactie via één van onze adviseurs.

 

Michael Janssens | Altrif Label

Meer lezen?