Labelexpo

Labelexpo 2015: ‘’Etiketten zijn big business’’

‘’Wauw’’ was mijn eerste reactie toen ik mijn eerste stappen op de labelexpo zette. Dat de etikettenbranche big business is blijkt wel uit de omvang van de elke 2 jaar terugkerende vakbeurs Labelexpo. De beurs die gehouden is in de expohallen te Brussel is een ‘’must see’’ voor iedereen die in de labelindustrie werkt. De afgelopen editie ben ik met enkele collega’s de beurs overgegaan. Voor mij mijn eerste labelexpo. Nu enkele dagen na de beurs is dit een mooi moment om terug te blikken en mijn ervaringen te delen. 

Cijfers & Trends

Labelexpo is één van de grotere events binnen de labelindustrie. De beurs keert elke 2 jaar terug en vindt plaats in de expohallen te Brussel. De feiten & cijfers over de editie van 2015 bevestigen nog maar eens dat de labelindustrie volop in ontwikkeling is. Deze editie kende namelijk een record aantal exposanten en bezoekers! Maar liefs 650 exosanten uit 40 verschillende landen toonden hun expertise op de beursvloer. De totale omvang van de beurs is al net zo indrukwekkend als het exposanten aantal. Liefs 8 volledig gevulde hallen met daarbinnen alle gerenommeerde spelers die de labelindustrie kent. Ook het bezoekersaantal bleek een record. Maar liefst 31.795 geïnteresseerden hebben de moeite genomen af te reizen richting Brussel. Dit is de bevestiging dat de labelindustrie volop bloeit.

 

''Met 650 exposanten uit 40 verschillende landen en ruim 31.000 bezoekers is Labelexpo één van de grootste events in de labelindustrie.''

 

Groot, indrukwekkend maar vooral leerzaam

Vooral nieuwsgierig was ik, omdat ik toch vanuit een marketingbril kijk, naar trends en ontwikkelingen binnen onze industrie. Maar daarnaast was ik ook zeer geïnteresseerd in de uitstraling, presentatie en communicatie van de exposanten. Wat kunnen wij hier als labelproducent van leren?


Als ik luister naar mijn collega’s wanneer het gaat om de nieuwe trends en ontwikkelingen hoor ik regelmatig de termen ‘’Inkjet’’, ‘’Hybride’’ en het doorontwikkelen van de digitale druktechniek. Het zijn termen die bij de kenners bekend zijn. Echt revolutionair is het niet. Daarnaast merkte ik persoonlijk op dat steeds meer bedrijven het MVO in hun communicatie meenemen. Raflatac pakte hier groots mee uit door zelfs de RafCycle awards op de beurs uit te reiken. Een interessante ontwikkeling waar ik als marketeer grote kansen zie!


Qua presentatie en uitstraling kunnen wij als labelproducent nog veel leren. Oké ik geef toe de budgetten staan niet in verhouding maar wat mij opviel is dat sommige exposanten hun zaakjes goed voor elkaar hebben. Manter is zo’n exposant die duidelijk over alles heeft nagedacht. Van standbouw tot zelfs de goodies en de papieren tas waar het in zit. Alles is relevant en past binnen de stijl die het bedrijf wilt uitstralen. Voor mij is dit een mooi voorbeeld hoe je een beurs succesvol kunt inzetten.   

''Must see'' wanneer je in de labelindustrie werkt

De Labelexpo beurs is zeker de moeite waard wanneer je affiniteit of interesse hebt in de labelindustrie. Alle bekende merken pakken groots uit om hun nieuwste ontwikkelingen te tonen aan de wereld. Wel wil ik je adviseren dat als je echt alles wil zien je langer als 1 dag gaat. Zorg dat je vooraf voor jezelf een planning hebt wat je zeker gezien wilt hebben. Ik heb zelf mogen ervaren dat deze tips haast noodzakelijk zijn.


Ook de editie van 2017 zal plaatsvinden in Brussel. De organisatie heeft dit onlangs bevestigd. Wij zullen er in 2017 zeker weer bij zijn en kijk nu al uit naar de ontwikkelingen die komen gaan.

 

 

 

Auteur: Michael Janssens | Altrif Label

Meer lezen?