De Vorm van een Etiket

Bepalend voor de uitstraling van uw product

De Vorm en het Formaat van een Etiket

Om een geschikt etiket voor uw verpakking te bepalen, zijn er een aantal vragen die u zich vooraf moet stellen. Een van deze vragen is: welke vorm en formaat geef ik mijn etiket? De vorm én het formaat van uw etiket zijn immers belangrijk voor uw uiteindelijke product. Vaak moet het etiket de consument overtuigen tot een aankoop. Hoe valt uw product in deze tijd nog op in een schap vol met concurrerende producten?

Waar moet u aan denken?

Uiteraard is het oppervlak waarop het etiket op wordt aangebracht van groot belang. U kunt kiezen voor een etiket wat de gehele verpakking bedek, of juist maar een deel hiervan. Bijvoorbeeld voor als u uw product (b.v. de inhoud van een fles) wilt tonen. Tevens zal de hoeveelheid informatie die op het etiket moet komen ook bepalend zijn voor de grootte van uw etiket.

Per industrie gelden er aparte regels met betrekking tot het vermelden van: ingrediënten, allergenen, waarschuwingen en voedingswaarde. Ook zijn hieraan vaste lettergroottes aan gekoppeld. Maar buiten deze technische vraagstukken is de vorm van uw etiket bij uitstek bepalend voor de uitstraling van uw product.
 

  • De verpakking van uw product
  • De hoeveelheid informatie die op het etiket moet
  • Wetgeving, wat is er verplicht?
  • Uw gewenste uitstraling 
     

Afmetingen van een Etiket

Voor ons als drukkerij zijn de afmetingen van het etiket belangrijk voor het bepalen van de prijs. Bij rechte vormen is dit relatief gemakkelijk. Betreffende deze maten kan dit op meerdere manieren worden aangegeven. Zo kunt u de lengte-breedte afmetingen gebruiken, zoals b.v. 20x40 mm of 73x60 mm, of maten in b.v. A5 of A6 formaat hanteren. Ook kunt u de inhoud van uw verpakking gebruiken. Veelvoorkomende maten zijn hier: 250 ml, 300 ml en 500 ml. Een drukkerij kan u adviseren in welke afmeting gebruikelijk is voor uw verpakking.

Om zo economisch mogelijk  te produceren worden etiketten altijd zo opgemaakt dat er zoveel mogelijk naast elkaar passen voor productie. Kijkende naar afmetingen kan dit een heel gepuzzel zijn, maar het resultaat is het waard. Het scheelt u geld en geeft ons minder afval en productietijd. Ook beschikken wij over verscheidene bestaande stansvormen (messen). Soms hebben wij het formaat wat u zoekt op voorraad of een formaat wat hier dicht bij in de buurt zit. Ook dit levert voor u voordeel op.

 

Hieronder ziet u het verschil in ruimtegebruik tussen een rond en vierkant etiket. Het vierkante etiket geeft meer ruimte ten opzichte van de ronde variant. 

 vorm-etiket-rond-vs-vierkant.png

 

Veelvoorkomende vormen

Hieronder ziet u de vier meest voorkomende vormen van een etiket. Wij leggen per soort uit wat de specificaties zijn en waar u aan moet denken.
 

Vierkante vorm

Een vierkant etiket is de meest gebruikte vorm voor een etiket. Dit omdat een vierkant etiket de meeste efficiënte ruimte biedt voor productinformatie. Regels tekst worden immers niet afgebroken door de vorm van het etiket. Om uw vierkante etiket een ‘zachtere’ uitstraling te geven kunt u voor afgeronde hoeken kiezen. De mate van deze afronding wordt radius genoemd. De meest voorkomende afronding is radius 2. Productietechnisch is een etiket met een radius voordeliger dan een etiket met haakse hoeken, omdat hierbij het afvalmateriaal makkelijker te verwijderen is dan zonder. Wij kunnen zo sneller produceren wat weer voordeel oplevert.
 

radius-altrif-label-600x600.jpg


Ronde vorm

Een rond etiket biedt van nature een hogere signaalwerking als een vierkant etiket. Met signaalwerking bedoelen we dat het etiket beter opvalt omdat de vorm (vaak in combinatie met felle kleuren) wordt geassocieerd met een aanbieding of korting. Ronde etiketten worden dan ook vaak ingezet bij acties, kortingen of ‘nieuw in ons assortiment’ vermeldingen. De grootte van een rond etiket wordt uitgedrukt in diameter. Omdat de diameter van een etiket niet vaak verschillen kunnen deze etiketten goedkoop worden geproduceerd. Vraag een drukkerij voor advies over de meest voorkomende soorten.

 

Conische vorm

Heeft u een taps toelopend potje, flesje of product, dan raden wij u aan een conisch etiket in te zetten. Een conisch etiket is namelijk een etiket welke geleidelijk veranderd in diameter. Hierdoor blijft uw tekst leesbaar en kreukelt het etiket niet tijdens het aanbrengen. Onze prepress-afdeling kan uw conische vorm berekenen en u begeleiden in het ontwerp. Zo weet u zeker dat uw verpakking de uitstraling heeft die het moet hebben en er geen informatie verloren gaat door een complexe vorm.  

vorm-etiket-conisch.png

Onregelmatige vorm etiket

Om helemaal op te vallen én top attentiewaarde te genereren kunt u ook een vorm ‘op maat’ laten maken. Wenst u een bloemetje, hartje, sterretje, of iets totaal anders? Dat is geen probleem, elke fantasievorm kan geproduceerd worden. Denk hieraan ook aan kartelranden aan de buitenrand van het etiket of  binnen stansing voor een uniek effect! Graag informeren wij u over de diverse mogelijkheden van een onregelmatig etiket.

vorm-etiket-onregelmatig.png

 

Thom Goderie - Altrif Label

Meer blogartikelen lezen?

  • Het Sluitzegel etiket – De Oplossing voor uw Webshop

    Webshop eigenaren worstelen vaak met producten die retour gezonden worden maar niet meer in originele staat verkeren. Vaak is niet duidelijk aan te tonen dat een product "gebruikt" is wanneer het wordt terug gestuurd. Dit kan voor nare discussies zorgen tussen u en uw klanten. Het Sluitzegel Etiket

    Meer
  • Bieretiketten & Bierverpakkingen

    Bier blijft hip in Nederland! De consument verlangt steeds vaker een ruim assortiment aan Craft Bieren met als resultaat dat er steeds meer brouwerijen in Nederland bijkomen. Wij hebben een breed scala aan mogelijkheden voor uw perfecte bieretiket of verpakking.

    Meer
  • Wat kleuren kunnen betekenen voor uw merk?

    Het gebruiken van kleur is onmisbaar voor elk merk. Ieder merk gebruikt kleuren in haar logo, huisstijl en op producten om zich te kunnen onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Maar naast de onderscheidende factor is het gebruik maken van kleuren ook belangrijk voor communicatie uitingen en

    Meer