Wat kleuren kunnen betekenen voor uw merk of product?

Kleurgebruik & Merken

Het gebruiken van kleur is onmisbaar voor elk merk. Ieder merk gebruikt kleuren in haar logo, huisstijl en op producten, om zich te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Maar naast de onderscheidende factor, is het gebruik maken van kleuren ook belangrijk voor communicatie-uitingen en het weergeven van uw identiteit. Hoe typeer je jezelf als merk naar de buitenwereld en hoe wil je dat de klant u ziet? Allen vragen die voor marketeers relevant zijn. In dit blog beschrijf ik wat de invloed is van kleurgebruik en wat kleuren kunnen betekenen voor uw product.

Het belang van kleur voor uw merk

Het gebruiken van kleur is essentieel voor de uitstraling van uw merk. Kleur geeft immers een bepaalde waarde of gevoel bij mensen. Bedenk zelf maar eens hoe een kleurrijke kamer t.o.v. een zwarte kamer wordt ervaren. Het is dan ook van belang voor uw merkidentiteit om over kleur na te denken. De klanten moeten uw merk kunnen herkennen aan de visuele kenmerken in uw communicatie (b.v. logo, briefpapier, visitekaartjes, online uitingen, brochures etc). Onderzoek wees uit dat bij het koopgedrag van de consument het visuele aspect wel voor 93% bepalend kan zijn voor de aankoop. Eveneens verhoogt kleurgebruik de naamsbekendheid met wel 80%. bedraagt. Bedrijven moeten kleuren niet alleen op basis van gevoel kiezen, maar ook op basis van welk doel zij voor ogen hebben. Alleen opvallen is vaak niet voldoende.

 

"Aandacht is namelijk anders dan een daadwerkelijk aankoop!"

 

Welke associaties bij welke kleur?

Iedere persoon heeft andere gevoelens en associaties bij een specifieke kleur. Door onderzoeken kan men wel spreken over globale associaties bij kleuren. Ook is er een duidelijk verschil te zien in de warme kleuren (rood, geel en oranje) en koude kleuren (blauw, groen en paars). Warme kleuren roepen op tot actie, terwijl koude kleuren meer zekerheid geven. Dit wil echter niet zeggen dat een warme kleur per definitie betere verkoopcijfers genereert omdat de doelgroep “actiever" zou zijn. De tegenstelling kan ook zijn om te kiezen voor een koudere blauwe kleur, wat een hogere betrouwbaarheid kan geven. Er komt nogal wat kijken wij de juiste kleurbepaling voor een merk. Zie onderstaande tabel voor de verschillende associaties en voorbeelden bij de kleuren.

   

Kleur

Associatie

Voorbeeld(en)

Rood

Liefde, woede, passie, honger

Mc Donalds, Coca Cola

Geel

Hoop, geluk, energie, optimisme

Ikea, UPS, Nikon

Blauw

Betrouwbaarheid, veiligheid, verantwoordelijkheid

Facebook, HP, Oral B

Groen

Stabiliteit, rust, gezondheid, evenwicht

Landrover, Starbucks

Oranje

Enthousiasme, plezier, speelsheid

Fanta, Amazon

Paars

Wijsheid, luxe, macht, onafhankelijkheid

T-Mobile, Yahoo!

Bruin

Simpel, duurzaamheid

Nespresso

Zwart

Klassiek, prestige, waarde, tijdloos

Adidas, WNF, Sony

Wit

Schoon, puur, steriel

Apple

Regenboog

Diversiteit, groot, vrolijk

Google, Microsoft

   

color-marketing.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gebruik uw kleuren consistent

Kleur kan overal op toegepast worden. Maar om uw merk een duidelijke lading te geven, dient de gekozen kleur(en) overal in de communicatie terug komen. Dit heeft betrekking op de huisstijl, kantoorpand, visitekaartjes, relatiegeschenken, etc. Online moeten de kleuren ook veelvuldig terugkomen in de communicatie. Hierbij kan gedacht worden aan de website, blog-artikelen, nieuwsbrieven, e-mail verkeer en sociale media. Door consistent de kleur terug te laten komen, associëren mensen een kleur met een merk. Een bedrijf wat haar kleur(en) consistent gebruikt in zowel de offline als online communicatie is Coolblue.nl. Door het consistente gebruik van de kleur blauw creëert Coolblue.nl een veilige en betrouwbare omgeving. Met de oranje kleur wil het een informele en speelse identiteit overbrengen. Een andere functie van de kleur oranje is de attentie waarde. Op de website is duidelijk te zien welke ‘call-to-actions’ er zijn. 

 

color-emotion-guide.png

 

Opvallen met Etiketten

Zoals eerder beschreven zorgt het gebruiken van kleur ervoor dat producten of merken opvallen bij mensen. De visuele aantrekkingskracht is een belangrijke functie van een etiket. Naast de opbouw van het etiket is de kleur en vormgeving essentieel. Het etiket is immers vaak hetgeen wat de klant moet overtuigen van het product. Natuurlijk draagt het product zelf en de eventuele verpakking daar ook aan bij. Altrif Label is continu bezig om zich dagelijks verder te ontwikkelen op het gebied van colour management. De vraag om onderscheidend te zijn met een etiket krijgen wij immers vaak.

 

Wil je je kleurvaardigheid testen? Doe de test via Color Method Tool

Bent u getriggerd door het gebruik van kleuren op uw product? wilt u uw merk nog beter in de markt positioneren? Een etiket, label of sticker draagt daar natuurlijk aan bij. 

Contact Bel mij terug

 

Verder lezen over kleur?